De Rauhnachten [🇳🇱]

In haar boek “VON DEN RAUEN NÄCHTEN UND DER WILDEN JAGD“ legt Andrea Dechant een link tussen menstruatie en de heilige nachten

DE RAUHNACHTEN: In de donkere tijd, de dagen tussen de jaren, laat je los maar voel je ook je wilde energie; impulsief en uitdagend. Je trekt je terug. Laat rust toe in je lichaam in je geest om weer contact te leggen met je ziel.

Ik denk altijd aan een hol met warme kleedjes, dekens, kussens en een zachte schapenvacht. Dit hol nodigt je uit om te dromen en je eigen stem te horen. Stap voor stap, inademen, uitademen.

Zoals je lichaam tijdens de menstruatie jouw bloed loslaat en zich voorbereidt op de nieuwe cyclus  bereidt de aarde zich ook voor aan  het begin van de winter.

RAUHNÄCHTE -zo legt Andrea verder uit- komt hoogstwaarschijnlijk niet van ”rauw” echter van “Rook “ (RAUCH). Het beroken (BERÄUCHERN) van de huizen voor de zegen van de godin en het beschermen tegen negatieve invloeden. Het is een soort reiniging van huis en hof, devuurrook en het heilige water/ lees het schoonmaken van je huis/ heeft duidelijk een mythologische kracht, volgens Andrea.

Waarmee branden? Wierook en mirre, zeker. De verhalen zijn bekend van de drie wijzen uit het Morgenland. Volgens Andrea komt deze kennis in het bijbels verhaal van de kennisschat van “de Wijze Vrouwen”. Wierook werkt antibacterieel en ook mirre heeft een reinigende desinfecterende werking, brengt opheldering en sterkte. Handige cadeaus dus van de “drie Koningen”. Verder kun je salie,ceder, lavendel, rozemarijn, steranijs en jeneverbes branden.

Voordat ik me aansluit bij de gezellige stoet van oliebollenbakkers, kampionen van sjoelwedstrijden en de algemene gezelligheid blijf ik op de laatste dag van het jaar twee uur alleen thuis. Rust is goud waard in een jong gezin. De overgang van storm na rust is niet makkelijk. Muziek- zoals van  Ólafur Arnalds, Loreena McKennitt en Oonagh–  helpt mij om tot rust te komen en om geconcentreerd te beginnen met het (be)roken.

De godin rust uit zoals Maria in het kraambed. De eerste twee drie nachten zijn dus rustdagen. Stap voor stap, inademen, uitademen, troostende geur van lavendel en salie, welkom visionen in onze dromen overdag en in de donkere nacht.

PERCHTENNÄCHTE

De dagen tussen de jaren dragen ook andere namen, zoals “Tussennachten”Zwischennächte. Ondernachten Unternächte, Wolfsnachten (WOLFSNÄCHTE), kromme dagen (KRUMME TAGE) of  de nachten van de Percht.

PERCHT is een godin uit de alpine regio en manifesteert zich in vele verhalen in het zuiden van Duitsland in Zwitserland en in Oostenrijk. In een brief klaagde een monnik (15e eeuw) over de ‘superstitio’ (bijgeloof) van de bevolking , dat de mensen tijdens de Raunächte voor de godin hun huis schoon maakten, versieren en eten voor haar klaar zetten. De kerk probeerde alles- behalve de andere christelijke feesten- om de bevolking van dit bijgeloof de verlossen, de mensen van het oude geloof af te leiden. Betrouwbaar middel om macht te krijgen en te houden is het aanwakkeren van angst.

De winter in de Alpen en de noordelijke regio’s van Europa waren lang en hard. Veel mensen overleden door de kou of door honger. Deze natuurlijke krachten van buiten vertaalden de mensen naar het verhaal van de wilde jacht (WILDE JAGD).

De wilde jacht symboliseert de moedergodin met haar kudde die tijdens de nachten door de dorpen trok. De kerk waarschuwde voor de gevaren die van haar uit gingen: verlies, roof, ziekte en de dood.

Echter zorgde de wilde jacht voor rust in de huizen en liefst ook voor veel kinderen over negen maanden. In de kudde van de moedergodin waren wilde honden, geiten, hazen, varkens en reeën -allemaal symbolen ook voor vruchtbaarheid.

Rendieren spelen een grote rol in verschillende culturen rond deze tijd van het jaar. De Russische windergodin Rozhanitza is zelf een rendierkoe en bevalt in de winter van een dochter -omgeven door licht. Andrea Dechant wijst er op dat de kerstrendieren ook een link hebben naar de godin: mannelijke rendieren verliezen hun gewei tijdens de herfst, de vrouwelijke dieren pas tijdens het voorjaar. Dus zouden wij alle rendieren met gewei tijdens de kerstdagen als rendierkoeien (RENTIERDAMEN) moeten begroeten.

Mensen die niet bang waren voor de christelijke waarschuwingen en dreigingen heetten de godin welkom en vroegen om bescherming en haar zegen. Zij gingen naar buiten, dansten, riepen haar kracht aan of luisterden stil en zetten melk en brood voor hun huizen voor de wezens uit de andere wereld.

PERCHT draagt op sommige plekken de naam Beermoeder (BÄRMUTTER) Dat hiermee niet alleen de berin, maar vooral de baarmoeder bedoeld wordt, ligt voor de hand.

PERCHT is de Barende van het licht dat steeds aan kracht toeneemt. Terwijl om ons heen nog steeds donkerheid en kou regeert. Daarom speelt zij een grote rol in het verhaal rond de heilige nachten: Zij voltrekt de overgang, de verandering van het oude naar het nieuwe jaar.

Andrea bekent dat overgangen altijd als gevaarlijk, zelfs als onheilspellend aangevoeld worden. Echter benadrukt zij dat ook hier de verandering de grootste kans betekent om iets nieuws te beginnen. Der PERCHTEN SPRONG in de laatste nacht van 5 op 6 januari is een visualisering/vertaling hiervan.

Orakelen met de Beermoeder: tijdens de dagen voor Oud en Nieuw bestaan verschillenden gewoontes in de streken rond de Alpen: Naast de duiding van dromen tijdens deze periode en het voorspellen van het weer voorspellen zij de toekomst in der Steiermark (driehoek Salzburg/Graz/Wenen) met het luisteren tijdens middernacht (MITTERNACHTSHORCHEN):

 • Je gaat vlak voor middernacht alleen, stil naar buiten en loopt tot een kruising van een pad of straat waar drie richtingen elkaar ontmoeten. Een driesprong is dus volgens Andrea de plek van de drievoudige godin zoals bijvoorbeeld Hekate. Kruispunten zijn altijd magische oorden, waar geheimen zich kunnen openbaren.

• Vervolgens let je goed op wat er allemaal om je heen gebeurt orecies om middernacht: Steekt de wind op? Schreeuwt er ergens een dier of wordt juist het heel stil om je heen?

• Je hoeft- volgens Andrea- niet in de natuur te zijn, juist in de stad kan dit soort orakel boeiend uitpakken.

In Duitsland is nog steeds een van de gebruikelijke orakelmethoden het  loodgieten (BLEIGIESSEN): Bijna iedereen doet het gewoon voor de gezelligheid en om even een manier te vinden om met elkaar stil te staan bij de verandering.

De vormen die ontstaan door het vloeibare lood in koud water te gooien geven in kijkje in de toekomst.

RAU(H)NACHTEN worden ook weleens RAUN- NACHTEN genoemd: je kunt het gefluister van de wind, de PERCHT- die om je huis danst- waarnemen. Wat fluistert ze in jouw oor?

Welk orakel je ook aanspreekt en hoe zeer je erin gaat geloven of niet-het is juist een mogelijkheid om je aandacht op iets anders dan normaal te richten. Deze manier van AANDACHT noemt Andrea dan ook het tovermiddel hoe orakels op je effect hebben .

Ik wens je een goede tijd door de Raunachten.

Heel veel liefs

Juliane

P.S.: Als je dit artikel leuk vond, 

Voel je dan vrij om dit bericht te delen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Wil je regelmatig updates ontvangen en op de hoogte worden gesteld zodra een nieuw artikel online is?

Klik HIER voor de nieuwsbrief →

Kommentar verfassen

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert.